Wsparcie procesu studiowania
Wsparcie procesu studiowania
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.
- Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
- Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
- Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
- Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
- Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
- Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu).
- Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
- Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
- Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
- Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
- Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
- Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
- W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na częśc
- Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
- Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
- Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu)
- Umów się za pośrednictwem kalendarza internetowego lub mailowo/telefonicznie na spotkanie z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
- Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
- Na spotkaniu z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
- Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
- Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach
- Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
- Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
- Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania trakcie semestru. Procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu
Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
Kontakt
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Julita Wojciechowska
-
dr Joanna Matejczuk
-
dr Robert Poklek
Dokumenty do pobrania
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu
Konsultanci ds.Wsparcia w Studiowaniu zapraszają studentów i doktorantów naszej uczelni, którzy doświadczają trudności w studiowaniu i chcieliby uzyskać wsparcie nakierowane na:
- Efektywne uczenie się i studiowanie
- Nadrabianie ewentualnych zaległości w studiach
- Pokonywanie barier w studiowaniu wynikających z trudności natury poznawczej lub emocjonalno-motywacyjnej
- Radzenie sobie ze stresem, m.in. w sytuacjach egzaminacyjnych
- Skuteczne zarządzanie własnym czasem
- Efektywne przygotowywanie pracy licencjackiej lub magisterskiej
- Budowanie motywacji do studiowania
- Rozwijanie kompetencji społecznych
- Podejmowanie i realizowanie ambitnych wyzwań życiowych
Konsultacje służą również budowaniu motywacji do studiowania, zarządzaniu czasem, rozwijaniu umiejętności zdawania egzaminów, radzeniu sobie ze stresem w sytuacji egzaminów i kolokwiów oraz w sytuacji nawarstwienia się zaległości w studiach, a także w innych sytuacjach życiowych na uczelni i poza nią.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
- Osoby, które mają trudności w uczeniu się i chciałyby się tym trudnościom przyjrzeć
W uzasadnionych przypadkach Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotowuje w ramach konsultacji ze studentami wnioski o przyznanie RACJONALNYCH DOSTOSOWAŃ w procesie kształcenia dla studentów z niepełnosprawnością lub z trudnościami w uczeniu się. Są to dokumenty adresowane do władz wydziałów oraz prowadzących zajęcia na danym kierunku, zawierające rekomendacje dotyczące adekwatnych form wsparcia studenta w ramach zajęć na studiach.
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu może również przygotować w ramach konsultacji dokument adresowany do władz Studium Językowego UAM zawierający prośbę o przyznanie lektoratu dostosowanego dla osób z trudnościami psychicznymi i poznawczymi oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
Studentów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu udziela również wsparcia studentom posługującym się językiem angielskim, a niemówiącym po polsku.
Kontakt
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Julita Wojciechowska
-
dr Joanna Matejczuk
Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego
Na Naszym Uniwersytecie jednostką odpowiedzialną za udzielanie pomocy w sytuacjach problemów natury psychologicznej i emocjonalnej jest Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego.
Poradnia oferuje szeroko pojętą pomoc w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu na różnych jego płaszczyznach poprzez adaptację do nowego środowiska uczelnianego, relacje z innymi, problemy osobiste i rodzinne.
Wizyty mają różny charakter od konsultacji, spotkań zaprogramowanych na wsparcie, interwencji kryzysowej, po psychoterapię.
Jeśli czujesz, że nie masz już pomysłu na rozwiązanie problemu, nie wiesz jak pokonać trudności, nie masz siły ani motywacji do działania, zgłoś się do nas.
W celu umówienia się na konsultację w Poradni prosimy o kontakt telefoniczny. Aktualne informacje dotyczące dyżurów telefonicznych oraz kontakt znajdują się na stronie Poradni Rozwoju i Wsparcia Psychicznego Strona otwiera się w nowej karcie.
Kontakt
“DS” Hanka
al. Niepodległości 26, pok. 13 i 14 61-714 Poznań
Lektoraty dla studentów o dodatkowych potrzebach edukacyjnych
Osoby mające trudności poznawcze, np. dysleksję, dysortografię, ASD, trudności w koncentracji czy z zapamiętywaniem mogą uczestniczyć w zajęciach z języka angielskiego dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Zajęcia te mogą odbywać się w trybie indywidualnym lub w małych grupach (2-4 os.). Prowadzi je mgr Agnieszka Kuc.
Zapisy
Aby zapisać się na taki lektorat należy uzyskać opinię Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu. Opinia wydawana jest na podstawie opisu sytuacji studenta oraz po zapoznaniu się z dokumentacją medyczną/psychologiczną dostarczoną przez studenta.
Na wniosek Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu, studenci mogą uzyskać zgodę na zwiększenie liczby godzin lektoratu oraz odbywania zajęć w trybie indywidualnym lub w małych grupach.
Plan i tryb odbywania zajęć będą ustalane indywidualnie po uzyskaniu opinii Konsultanta.
Lektorat kończy się egzaminem z języka obcego na poziomie B2 z uwzględnieniem dodatkowych potrzeb studentów wynikających z przedłożonej przez nich dokumentacji i z rozmowy z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
Studenci I roku z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi szukający wsparcia mogą rozpocząć zajęcia nauki języka obcego od semestru zimowego (po wykonaniu testu diagnozującego).
Kontakt
-
mgr Agnieszka Kuc
Starszy wykładowca
e-mail: akuc@amu.edu.pl
Lektorat dla studentów z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu
Zajęcia lektoratowe na studiach I stopnia oraz studiach jednolitych magisterskich rozpoczynają się po konsultacji i na wniosek Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami
Studentom z dysfunkcją słuchu i wzroku przysługuje podwójny wymiar godzin:
- Na studiach I stopnia
300 godzin przez 5 semestrów; przysługuje wówczas 10 punktów ECTS - 300 godzin przez 5 semestrów; przysługuje wówczas 10 punktów ECTS
420 godzin przez 7 semestrów (przysługuje wówczas 14 punktów ECTS) - Na studiach II stopnia
120 godzin (przysługują wówczas 4 punkty ECTS)
Lektorat kończy się egzaminem z języka obcego na poziomie B2 z uwzględnieniem specjalnych potrzeb wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności studentów.
Osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mogą ubiegać się o wsparcie na egzaminie certyfikacyjnym zgodnie z rozporządzeniem Rektora. W tym celu zobowiązane są zgłosić ten fakt w Biurze Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami co najmniej 4 tygodnie przed początkiem sesji egzaminacyjnej.
Multimedialna Pracownia Nauki Języków Obcych
W Studium Językowym UAM funkcjonuje Multimedialna Pracownia Nauki Języków Obcych dla studentów niesłyszących i niedosłyszących oraz z innymi niepełnosprawnościami.
Pracownia znajduje się w:
salach 24 i 24a na parterze w budynku Collegium Heliodori, ul. Grunwaldzka 6.
Pracownia oferuje:
- Zajęcia w małych grupach (max. 4 osoby) lub indywidualnie
- Indywidualne podejście do każdego studenta
- Zajęcia prowadzone przez doświadczonych lektorów
- Metody dostosowane do potrzeb naszych studentów
- Możliwość zajęć z tłumaczem języka migowego
- Sale multimedialne z pętlą indukcyjną
Zajęcia w grupie dla studentów niesłyszących wspomaga swoją obecności tłumaczka i lektorka języka migowego, pani mgr Joanna Nehring (e-mail: jnehring@amu.edu.pl)