Przejdź do treści

Wsparcie procesu studiowania

Wsparcie procesu studiowania

Racjonalne dostosowania procesu kształcenia

UWAGA! Prosimy o umawianie się na odnowienie racjonalnych dostosowań w roku akademickim 2024/2025 w okresie od września do końca października.
Przypominamy, że dokument z racjonalnymi dostosowaniami w procesie kształcenia obowiązuje do końca roku akademickiego na który jest wydawany. Jeśli potrzebujesz racjonalnych dostosowań w kolejnym roku akademickim, pamiętaj o umówieniu się na spotkanie z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu. Podczas rozmowy z konsultantem, wspólnie ustalicie, które dostosowania są wciąż potrzebne.

Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki.

Kto może się do nas zgłosić.

  1. Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
  2. Osoby ze spektrum autyzmu
  3. Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
  4. Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
  5. Osoby z ADHD/ ADD
  6. Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
  7. Osoby z niepełnosprawnością ruchową
  8. Osoby niewidome i słabowidzące
  9. Osoby g/Głuche i słabosłyszące

Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.

 

 

  1. Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
  2. Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
  3. Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
  4. Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
  5. Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
  6. Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
  7. Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu).

  1. Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
  2. Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
  3. Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
  4. Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
  5. Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
  6. Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
  7. W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na częśc
  8. Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
  9. Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
  10. Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
  11. Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
  12. Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu)

  1. Umów się za pośrednictwem kalendarza internetowego lub mailowo/telefonicznie na spotkanie z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
  2. Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
  3. Na spotkaniu z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
  4. Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
  5. Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.

Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach

 

  1. Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
  2. Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
  3. Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania trakcie semestru. Procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Zarządzenia Rektora Nr 53/2012/2013 z dnia 14 stycznia 2013 roku w sprawie stwarzania studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia.(rodzaj pliku: doc, rozmiar pliku: 60MB) Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.

 

 

Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu

Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.