Wsparcie procesu studiowania
Wsparcie procesu studiowania
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.
- Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
- Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
- Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
- Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
- Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
- Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu).
- Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
- Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
- Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
- Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
- Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
- Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
- W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na częśc
- Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
- Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
- Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu)
- Umów się za pośrednictwem kalendarza internetowego lub mailowo/telefonicznie na spotkanie z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
- Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
- Na spotkaniu z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
- Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
- Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach
- Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
- Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
- Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania trakcie semestru. Procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu
Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
Kontakt
-
dr Joanna Matejczuk
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Julita Wojciechowska
-
dr Robert Poklek
Dokumenty do pobrania
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu
Konsultanci ds.Wsparcia w Studiowaniu zapraszają studentów i doktorantów naszej uczelni, którzy doświadczają trudności w studiowaniu i chcieliby uzyskać wsparcie nakierowane na:
- Efektywne uczenie się i studiowanie
- Nadrabianie ewentualnych zaległości w studiach
- Pokonywanie barier w studiowaniu wynikających z trudności natury poznawczej lub emocjonalno-motywacyjnej
- Radzenie sobie ze stresem, m.in. w sytuacjach egzaminacyjnych
- Skuteczne zarządzanie własnym czasem
- Efektywne przygotowywanie pracy licencjackiej lub magisterskiej
- Budowanie motywacji do studiowania
- Rozwijanie kompetencji społecznych
- Podejmowanie i realizowanie ambitnych wyzwań życiowych
Konsultacje służą również budowaniu motywacji do studiowania, zarządzaniu czasem, rozwijaniu umiejętności zdawania egzaminów, radzeniu sobie ze stresem w sytuacji egzaminów i kolokwiów oraz w sytuacji nawarstwienia się zaległości w studiach, a także w innych sytuacjach życiowych na uczelni i poza nią.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
- Osoby, które mają trudności w uczeniu się i chciałyby się tym trudnościom przyjrzeć
W uzasadnionych przypadkach Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotowuje w ramach konsultacji ze studentami wnioski o przyznanie RACJONALNYCH DOSTOSOWAŃ w procesie kształcenia dla studentów z niepełnosprawnością lub z trudnościami w uczeniu się. Są to dokumenty adresowane do władz wydziałów oraz prowadzących zajęcia na danym kierunku, zawierające rekomendacje dotyczące adekwatnych form wsparcia studenta w ramach zajęć na studiach.
Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu może również przygotować w ramach konsultacji dokument adresowany do władz Studium Językowego UAM zawierający prośbę o przyznanie lektoratu dostosowanego dla osób z trudnościami psychicznymi i poznawczymi oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
Studentów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu udziela również wsparcia studentom posługującym się językiem angielskim, a niemówiącym po polsku.
Kontakt
-
dr Joanna Matejczuk
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Julita Wojciechowska
Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego
Na Naszym Uniwersytecie jednostką odpowiedzialną za udzielanie pomocy w sytuacjach problemów natury psychologicznej i emocjonalnej jest Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego.
Poradnia oferuje szeroko pojętą pomoc w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu na różnych jego płaszczyznach poprzez adaptację do nowego środowiska uczelnianego, relacje z innymi, problemy osobiste i rodzinne.
Poradnia oferuje krótkoterminową pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną, współpracuje także z lekarzem psychiatrą.
Jeśli czujesz, że nie masz już pomysłu na rozwiązanie problemu, nie wiesz jak pokonać trudności, nie masz siły ani motywacji do działania, zgłoś się do nas.
W celu umówienia się na konsultację w Poradni prosimy o kontakt telefoniczny. Aktualne informacje dotyczące dyżurów telefonicznych oraz kontakt znajdują się na stronie Poradni Rozwoju i Wsparcia Psychicznego Strona otwiera się w nowej karcie.
Kontakt
“DS” Hanka
al. Niepodległości 26, pok. 13 i 14 61-714 Poznań
Lektorat dla studentów neuroatypowych
Osoby z neuroatypowością (w tym dysleksją, w spektrum autyzmu, ADHD, ADD) a także osoby, które posiadają diagnozę z trudnościami natury psychicznej (np. stany lękowe, depresja) mogą uczestniczyć w lektoratach z języka angielskiego dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia. Zajęcia te odbywają się w trybie indywidualnym lub w małych grupach (2-4 os.). Prowadzi je mgr Agnieszka Kuc.
Zapisy
Aby zapisać się na taki lektorat należy uzyskać opinię Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu. Opinia wydawana jest na podstawie opisu sytuacji studenta oraz po zapoznaniu się z dokumentacją medyczną/psychologiczną dostarczoną przez studenta.
Na wniosek Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu, studenci mogą uzyskać zgodę na zwiększenie liczby godzin lektoratu oraz odbywania zajęć w trybie indywidualnym lub w małych grupach.
Plan i tryb odbywania zajęć będą ustalane indywidualnie po uzyskaniu opinii Konsultanta.
Lektorat kończy się egzaminem z języka obcego na poziomie B2 z uwzględnieniem dodatkowych potrzeb studentów wynikających z przedłożonej przez nich dokumentacji i z rozmowy z Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu.
Studenci I roku z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi szukający wsparcia mogą rozpocząć zajęcia nauki języka obcego od semestru zimowego (po wykonaniu testu diagnozującego).
Kontakt
-
mgr Agnieszka Kuc
Starszy wykładowca
e-mail: akuc@amu.edu.pl
Lektorat dla studentów z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu
Zajęcia lektoratowe na studiach I stopnia oraz studiach jednolitych magisterskich rozpoczynają się po konsultacji i na wniosek Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami
Studentom z dysfunkcją słuchu i wzroku przysługuje podwójny wymiar godzin:
- Na studiach I stopnia
300 godzin przez 5 semestrów; przysługuje wówczas 10 punktów ECTS - 300 godzin przez 5 semestrów; przysługuje wówczas 10 punktów ECTS
420 godzin przez 7 semestrów (przysługuje wówczas 14 punktów ECTS) - Na studiach II stopnia
120 godzin (przysługują wówczas 4 punkty ECTS)
Lektorat kończy się egzaminem z języka obcego na poziomie B2 z uwzględnieniem specjalnych potrzeb wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności studentów.
Osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mogą ubiegać się o wsparcie na egzaminie certyfikacyjnym zgodnie z rozporządzeniem Rektora. W tym celu zobowiązane są zgłosić ten fakt w Biurze Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami co najmniej 4 tygodnie przed początkiem sesji egzaminacyjnej.
Multimedialna Pracownia Nauki Języków Obcych
W Studium Językowym UAM funkcjonuje Multimedialna Pracownia Nauki Języków Obcych dla studentów niesłyszących i niedosłyszących oraz z innymi niepełnosprawnościami.
Pracownia znajduje się w:
salach 24 i 24a na parterze w budynku Collegium Heliodori, ul. Grunwaldzka 6.
Pracownia oferuje:
- Zajęcia w małych grupach (max. 4 osoby) lub indywidualnie
- Indywidualne podejście do każdego studenta
- Zajęcia prowadzone przez doświadczonych lektorów
- Metody dostosowane do potrzeb naszych studentów
- Możliwość zajęć z tłumaczem języka migowego
- Sale multimedialne z pętlą indukcyjną
Zajęcia w grupie dla studentów niesłyszących wspomaga swoją obecności tłumaczka i lektorka języka migowego, pani mgr Joanna Nehring (e-mail: jnehring@amu.edu.pl)