Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością wzroku
Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością wzroku
Pracownia Adaptacji Materiałów Edukacyjnych
W pracowni są 3 stanowiska komputerowe przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku. Zainstalowane są na nich programy powiększające i mówiące, a także udźwiękawiające środowisko systemu Windows. Na komputerach zainstalowano też oprogramowanie rozpoznające skanowany tekst. Pracownię wyposażono w 2 wysokiej jakości skanery formatu A3.
- ToTuPoint nad wejściem do Pracownik Adaptacji Materiałów Edukacyjnychzobacz lokalizację punkt ToTuPoint nad wejściem do Pracowni Adaptacji Materiałów edukacyjnych Strona otwiera się w nowej karcie
Stanowiska te pozwalają na zeskanowanie i przetworzenie do postaci dostępnej dla osób z niepełnosprawnością wzroku tekstów drukowanych. Przy jednym z tych komputerów znajduje się drukarka brajlowska. Pozwala na szybkie wykonywanie dwustronnych wydruków brajlowskich, ponad 100 stron na godzinę. Osoby słabowidzące mogą skorzystać z powiększalnika, który oferuje powiększenie do 72 razy. Powiększalnik nie tylko ma możliwość regulowania jasności i kontrastowości obrazu, ale i dobrania odpowiedniego, najbardziej optymalnego dla danego użytkownika (ze względu na uszkodzenie wzroku) koloru tła i liter czytanego tekstu. Ma także funkcję skanowania obrazu/tekstu i czytanie go w wygodniejszy niż bezpośrednio z kartki sposób.
Osoby posługujące się pismem Braille`a mogą tu skorzystać z wysokiej jakości notatnika brajlowskiego wyposażonego w 32-znakowy monitor brajlowski, jak i w oprogramowanie udźwiękawiające za pomocą mowy syntetycznej wykonywane na nim operacje. Urządzenie to może być również wykorzystywane jako listwa brajlowska podłączona do komputera i pozwalająca tym samym na śledzenie zawartości monitora komputerowego. Notatnik ten ma także wbudowany ciekłokrystaliczny wyświetlacz, dzięki czemu osoba dobrze widząca może bez najmniejszego kłopotu śledzić poczynania operatora. Jeśli chodzi o oprogramowanie, to notatnik wyposażony jest w system operacyjny Windows, który ma do zaoferowania szereg użytecznych programów.
Pracownia Adaptacji Materiałów Edukacyjnych
ul. Niepodległości 4 pok. 06B 61-713 Poznań
Kontakt
-
mgr Bartosz Zakrzewski
telefon: +48 61 829 37 89
e-mail: bartosz@amu.edu.pl
Michał Ludowicz
e-mail: miclud@amu.edu.pl
mgr Henryk Lubawy
telefon: +48 61 829 20 45
e-mail: henrykl@amu.edu.pl
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.
- Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
- Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
- Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
- Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
- Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
- Inne (po uzgodnieniu z Psychologicznym konsultantem ds. trudności w procesie studiowania).
- Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
- Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
- Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
- Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
- Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
- Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
- W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na część
- Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
- Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
- Inne (po uzgodnieniu z Psychologicznym konsultantem ds. trudności w procesie studiowania)
- Umów się telefonicznie lub mailowo na spotkanie z Psychologicznym Konsultantem.
- Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
- Na spotkaniu z psychologicznym konsultantem przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
- Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
- Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach:
- Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
- Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
- Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania również w trakcie semestru to procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Psychologiczny Konsultant ds. procesu studiowania
Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Psychologicznego konsultanta ds. procesu studiowania.
Kontakt
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
telefon: 532 562 681
e-mail: d.dolata@amu.edu.pl
dr Joanna Matejczuk
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
e-mail: joanna.matejczuk@amu.edu.pl
Dorota Juriewicz
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
e-mail: dorota.juriewicz@amu.edu.pl
dr Julita Wojciechowska
e-mail: julita.wojciechowska@amu.edu.pl
dr Robert Poklek
Dyżury:
(WPA w Kaliszu)
e-mail: robert.poklek@amu.edu.pl
Dokumenty do pobrania
Profil UAM w Akademickiej Bibliotece Cyfrowej
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - to biblioteka cyfrowa dla studentów z niepełnosprawnością wzroku - Internetowe centrum zaadoptowanych materiałów dydaktycznych. Poprzez ABC swoje materiały udostępniają uczelnie, które podpisały umowę partnerską.
Przebieg rejestracji
Czytelnik rejestruje się w ABC wypełniając formularz rejestracyjny i akceptując regulamin Biblioteki. Aktywowanie konta czytelnika i tym samym nadanie mu pełnych praw do pobierania zbiorów dokonuje administrator profilu - po przedstawieniu dokumentów stwierdzających niepełnosprawność wzroku.
Osoby odpowiedzialne za profil UAM w ABC
- mgr Henryk Lubawy - administrator profilu
Zadania: rozwiązywanie wszelkich problemów powstających przy eksploatacji profilu przez czytelników i bibliotekarzy, zarządzanie kontami bibliotekarzy i czytelników poprzez dodawanie, szukanie, modyfikowanie, blokowanie i usuwanie kont. Modyfikowanie parametrów zarządzanego profilu. Ponadto pełne uprawnienia bibliotekarza.
- Bartosz Zakrzewski - starszy bibliotekarz
Zadania: może opisywać nowe pozycje, dodawać do katalogu pozycje opisane przez członków grupy "Bibliotekarze młodsi", oraz modyfikować i usuwać pozycje z katalogu, a także te, które nie zostały jeszcze do niego dodane. Ponadto pełne uprawnienia czytelnika, czyli możliwość przeglądania katalogu i pobieranie zasobów biblioteki.
Biblioteka jest dostępna pod adresem:
https://www.abc.uw.edu.pl/ Strona otwiera się w nowej karcie
Więcej o Bibliotece Cyfrowej dowiesz się na stronie:
https://www.abc.uw.edu.pl/faq.php Strona otwiera się w nowej karcie
System zarządzania biblioteką, czyli system Bazy Akademickiej Biblioteki Cyfrowej, znajduje się na serwerze Uniwersytetu Warszawskiego. Powstał z inicjatywy, jest zarządzany i administrowany przez Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego.
Podstawę prawną funkcjonowania Akademickiej Biblioteki Cyfrowej daje przepis art. 331 Prawo Autorskie "Korzystanie z utworów dla dobra osób niepełnosprawnych", zgodnie z którym:
"Art. 331 Wolno korzystać z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystanie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia".Kontakt
-
mgr Henryk Lubawy
telefon: +48 61 829 20 45
e-mail: henrykl@amu.edu.pl
mgr Bartosz Zakrzewski
telefon: +48 61 829 37 89
e-mail: bartosz@amu.edu.pl
Wypożyczalnia
W toku studiów potrzebujesz wsparcia sprzętowego?
Możesz skorzystać z wypożyczalni Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.Wypożyczyć u nas można:
- Monitory brajlowskie
40-znakowa listwa brajlowska z funkcją tworzenia i edytowania plików tekstowych. Urządzenie wyposażone jest w slot kart SD. Można je połączyć ze smartphonem czy komputerem i używać jako monitora brajlowskiego.
- Odtwarzacze książek w standardzie DAISY, audio czy plików tekstowych.
Są one udźwiękowione, więc osoby z niepełnosprawnością wzroku nie będą miały kłopotu z ich obsługą. Urządzenia te ponadto wyposażone są w dyktafon czy kalkulator. Mają też inne funkcje przydatne jak np. zegarek/budzik czy radio.
Kontakt
-
mgr Bartosz Zakrzewski
telefon: +48 61 829 37 89
e-mail: bartosz@amu.edu.pl
Stanowiska komputerowe przystosowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku
Osoby z niepełnosprawnością wzroku mogą skorzystać ze stanowisk komputerowych wyposażonych w skaner, a także w specjalistyczne oprogramowanie typu screenreader oraz w oprogramowanie powiększające, które umożliwiają samodzielną pracę zarówno osobom niewidomym, jak i słabowidzącym. Skaner wraz z oprogramowaniem OCR - rozpoznającym tekst - umożliwia przetworzenie książek z biblioteki do postaci odczytywanej przez „mówiący komputer”.Stanowiska takie znajdują się w:
- Bibliotece Kampusu Ogrody
- Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
- Bibliotece Wydziału Fizyki
- Bibliotece Collegium Historicum
- Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej I Klasycznej
- Bibliotece Filologicznej Novum
- Pracowni Adaptacji Materiałów Edukacyjnych
(Sala 06 poziom -1 budynku Collegium Novum al. Niepodległości 4) - Biblioteka Uniwersyteckiej
(Czytelnia Nauk Humanistycznych I piętro, ul Ratajczaka 38/40)
Kontakt
-
mgr Henryk Lubawy
telefon: +48 61 829 20 45
e-mail: henrykl@amu.edu.pl
mgr Bartosz Zakrzewski
telefon: +48 61 829 37 89
e-mail: bartosz@amu.edu.pl