Wsparcie dla studentów neuroróżnorodnych
Wsparcie dla studentów neuroróżnorodnych
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.
- Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
- Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
- Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
- Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
- Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
- Inne (po uzgodnieniu z Psychologicznym konsultantem ds. trudności w procesie studiowania).
- Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
- Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
- Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
- Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
- Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
- Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
- W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na część
- Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
- Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
- Inne (po uzgodnieniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu)
- Umów się za pośrednictwem kalendarza internetowego lub mailowo/telefonicznie na spotkanie z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu.
- Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
- Na spotkaniu z Konsultantem ds.Wsparcia w Studiowaniu przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
- Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
- Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach:
- Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
- Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
- Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania również w trakcie semestru to procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Konsultant ds.wsparcia w studiowaniu
Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Konsultantem ds.wsparcia w studiowaniu.
Kontakt
-
dr Joanna Matejczuk
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
e-mail: joanna.matejczuk@amu.edu.pl
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
telefon: 532 562 681
e-mail: d.dolata@amu.edu.pl
Dorota Juriewicz
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
e-mail: dorota.juriewicz@amu.edu.pl
dr Julita Wojciechowska
e-mail: julita.wojciechowska@amu.edu.pl
dr Robert Poklek
Dyżury:
(WPA w Kaliszu)
e-mail: robert.poklek@amu.edu.pl
Dokumenty do pobrania
Konsultant ds.wsparcia w studiowaniu
Konsultanci ds.wsparcia w studiowaniu zapraszają studentów i doktorantów naszej uczelni, którzy doświadczają trudności w studiowaniu i chcieliby uzyskać wsparcie nakierowane na:
- Efektywne uczenie się i studiowanie
- Nadrabianie ewentualnych zaległości w studiach
- Pokonywanie barier w studiowaniu wynikających z trudności natury poznawczej lub emocjonalno-motywacyjnej
- Radzenie sobie ze stresem, m.in. w sytuacjach egzaminacyjnych
- Skuteczne zarządzanie własnym czasem
- Efektywne przygotowywanie pracy licencjackiej lub magisterskiej
- Budowanie motywacji do studiowania
- Rozwijanie kompetencji społecznych
- Podejmowanie i realizowanie ambitnych wyzwań życiowych
Konsultacje służą również budowaniu motywacji do studiowania, zarządzaniu czasem, rozwijaniu umiejętności zdawania egzaminów, radzeniu sobie ze stresem w sytuacji egzaminów i kolokwiów oraz w sytuacji nawarstwienia się zaległości w studiach, a także w innych sytuacjach życiowych na uczelni i poza nią.
Kto może się do nas zgłosić.
- Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego (np. cierpiące na depresję, stany lękowe, fobie społeczne itp.)
- Osoby ze spektrum autyzmu
- Osoby posiadające opinię z poradni psychologiczno- pedagogicznej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)
- Osoby posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Osoby z ADHD/ ADD
- Osoby cierpiące na choroby przewlekłe
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Osoby g/Głuche i słabosłyszące
- Osoby, które mają trudności w uczeniu się i chciałyby się tym trudnościom przyjrzeć
W uzasadnionych przypadkach Konsultant ds.wsparcia w studiowaniu przygotowuje w ramach konsultacji ze studentami wnioski o przyznanie RACJONALNYCH DOSTOSOWAŃ w procesie kształcenia dla studentów z niepełnosprawnością lub z trudnościami w uczeniu się. Są to dokumenty adresowane do władz wydziałów oraz prowadzących zajęcia na danym kierunku, zawierające rekomendacje dotyczące adekwatnych form wsparcia studenta w ramach zajęć na studiach.
Konsultant ds.wsparcia w studiowaniu może również przygotować w ramach konsultacji dokument adresowany do władz Studium Językowego UAM zawierający prośbę o przyznanie lektoratu dostosowanego dla osób z trudnościami psychicznymi i poznawczymi oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
Studentów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny. Konsultant ds.wsparcia w studiowaniu udziela również wsparcia studentom posługującym się językiem angielskim, a niemówiącym po polsku.
Kontakt
-
dr Joanna Matejczuk
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
-
dr Julita Wojciechowska
Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego
Na Naszym Uniwersytecie jednostką odpowiedzialną za udzielanie pomocy w sytuacjach problemów natury psychologicznej i emocjonalnej jest Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego.
Poradnia oferuje szeroko pojętą pomoc w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu na różnych jego płaszczyznach poprzez adaptację do nowego środowiska uczelnianego, relacje z innymi, problemy osobiste i rodzinne.
Poradnia oferuje krótkoterminową pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną, współpracuje także z lekarzem psychiatrą.
Jeśli czujesz, że nie masz już pomysłu na rozwiązanie problemu, nie wiesz jak pokonać trudności, nie masz siły ani motywacji do działania, zgłoś się do nas.
W celu umówienia się na konsultację w Poradni prosimy o kontakt telefoniczny. Aktualne informacje dotyczące dyżurów telefonicznych oraz kontakt do znajdują się na stronie Poradni Rozwoju i Wsparcia Psychicznego Strona otwiera się w nowej karcie.
Kontakt
“DS” Hanka
al. Niepodległości 26, pok. 13 i 14 61-714 Poznań
Lektorat dla studentów neuroatypowych
Osoby z neuroatypowością (w tym dysleksją, w spektrum autyzmu, ADHD, ADD) a także osoby, które posiadają diagnozę z trudnościami natury psychicznej (np. stany lękowe, depresja) mogą uczestniczyć w lektoratach z języka angielskiego dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia. Zajęcia te odbywają się w trybie indywidualnym lub w małych grupach (2-4 os.). Prowadzi je mgr Agnieszka Kuc.
Zapisy
Aby zapisać się na taki lektorat, należy uzyskać opinię Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu. Opinia wydawana jest na podstawie opisu sytuacji studenta oraz po zapoznaniu się z dokumentacją medyczną/psychologiczną dostarczoną przez studenta.
Na wniosek Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu, studenci mogą uzyskać zgodę na zwiększenie liczby godzin lektoratu oraz odbywania zajęć w trybie indywidualnym lub w małych grupach.
Plan i tryb odbywania zajęć będą ustalane indywidualnie po uzyskaniu opinii Konsultanta.Lektorat kończy się egzaminem z języka obcego na poziomie B2 z uwzględnieniem dodatkowych potrzeb studentów wynikających z przedłożonej przez nich dokumentacji i z rozmowy z Konsultantem ds. Wsparcia w Studiowaniu
Studenci I roku z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi szukający wsparcia mogą rozpocząć zajęcia nauki języka obcego od semestru zimowego (po wykonaniu testu diagnozującego).
Asystent Akademicki
Osoby neuroróżnorodne mają możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta akademickiego. Formy pomocy mogą być różne i zależą od indywidualnych możliwości osoby z niepełnosprawnością, może to być np. asysta w dotarciu na zajęcia objęte planem studiów i/lub w przemieszczaniu się podczas i między zajęciami; pomoc w sporządzaniu notatek, kserowaniu; pomoc w korzystaniu z zasobów bibliotecznych; pomoc podczas załatwiania spraw w dziekanacie lub podczas konsultacji z prowadzącym zajęcia; inna pomoc (po wcześniejszym uzgodnieniu).
Dla kogo?
O wsparcie asystenta akademickiego mogą ubiegać się wszystkie osoby, którym z powodu szczególnych potrzeb trudniej jest w pełni uczestniczyć w zajęciach życia akademickiego, np. ze względu na obiektywne trudności w notowaniu, trudności w poruszaniu się, czy komunikacji z grupą i wykładowcami. Z pomocy asystentów korzystają studenci, doktoranci czy pracownicy prowadzący działalność naukowo - badawczą z różnymi rodzaju niepełnosprawnościami.
Wnioskowanie krok po kroku
- Zgłoś się do Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu, który na podstawie przedstawionej dokumentacji medycznej lub orzeczenia oraz rozmowy z zainteresowaną osobą może przydzielić wsparcie asystenta w ramach racjonalnych dostosowań.
Kontakt na stronie Konsultant ds.Wsparcia w Studiowaniu - Wskaż osobę, która będzie Twoim asystentem akademickim. Jeśli masz trudności w znalezieniu takiej osoby zgłoś się do koordynatora wydziałowego ds. kontaktu z BWON i PRiWP. Koordynator pomoże wyłonić taką osobę na wydziale/ kierunku.
- Wraz z asystentem umów się na spotkanie w Biurze Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.
(Kontakt po prawej stronie) - Wraz z asystentem wstępnie oszacujcie liczbę godzin wsparcia asystenta w semestrze.
- Przyjdź do Biura na ul. Grunwaldzką 6, pok. 114. Na umówione wcześniej spotkanie razem z osobą, która ma zostać Twoim asystentem.
- Na spotkaniu z pracownikiem biura przygotujesz wniosek o asystenta, a asystent podpisze umowę zlecenie na świadczenie usług asystenta.
Zadania asystenta
Asystent zawiera umowę zlecenie z uczelnią poprzez Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami i jest wynagradzany na podstawie karty pracy.
Zadania asystenta w ramach umowy są określane na spotkaniu z pracownikiem BWON. Asystent wykonuje tylko zadania związane z procesem studiowania lub prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Nie pełni funkcji asystenta osobistego. Pomoc w sprawach związanych z codziennym funkcjonowaniem nie jest objęta umową.
Po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego asystent dostarcza do BWON dokumenty rozliczeniowe: wypełnioną kartę pracy, rachunek do umowy, załącznik do umowy zlecenia. Dokumenty rozliczeniowe należy dostarczyć osobiście, pocztą tradycyjną lub przesłać pocztą wewnętrzną przez BOS.
Wynagrodzenie wypłacane jest przez UAM na konto bankowe wskazane przez asystenta akademickiego.
Oprócz wynagrodzenia asystent po zakończeniu umowy może wystąpić do BWON o wystawienie zaświadczenia potwierdzającego pracę na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Kontakt
-
Mateusz Wawrzyniak
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
telefon: 61 829 12 10
e-mail: wawrzyniak.mateusz@amu.edu.pl
Dokumenty do pobrania